Een iconisch warenhuis

In een tijd waarin opeens alles anders is, probeer ik mijzelf enigszins af te leiden en heb ik mij opnieuw vol overgave op mijn studie visuele communicatie gestort. Tijdens een van mijn zoektochten naar interessant beeld, kwam ik uit bij de Bijenkorf, die dit jaar haar 150-jarig bestaan viert.

Voor zowel de website als de warenhuizen heeft de Nederlandse illustrator Timo Kuilder fraaie illustraties en decor-items ontworpen.

De feestelijke viering van dit jubileum gaat door de sluiting van de warenhuizen tijdens de ‘intellectuele lockdown’ wel een beetje verloren, maar een virtueel bezoek is beslist een aanrader. Nieuwsgierig? Klik dan op de tijdlijn van de geschiedenis van de Bijenkorf met illustraties van Timo Kuilder.

Overigens is er voor de echte shoppers ook nog een zgn. 150 jaar collectie met 150 limited edition items van fashion tot culinair.

En er is nog meer!

Bij een jubileum hoort natuurlijk ook een jubileumboek. De auteurs John van Nuenen en Henriëtte Posthuma de Boer (eindredactie) hebben – op basis van het KBB-archief en reconstructie uit personeelsbladen, magazines, commercials, enzovoorts – de ontwikkeling van 150 jaar de Bijenkorf in beeld gebracht. Een bijzonder project, geïnitieerd door de stichting Cultureel erfgoed de Bijenkorf en na te lezen in het fraaie jubileumboek.

Onderdeel van het project is een speciaal platform, waar je aan de hand van 22 verhalen in tekst, beeld en video’s door de geschiedenis van de Bijenkorf wandelt.

Volop scrollplezier over een periode van 1914 tot 2020. Ook een aanrader… vooral voor fans van geschiedenis, kunst, vormgeving en nog veel meer.